Naar en Op Lord Howe Island - Reisverslag uit Lord Howe Island, Australië van Petra Boogerd - WaarBenJij.nu Naar en Op Lord Howe Island - Reisverslag uit Lord Howe Island, Australië van Petra Boogerd - WaarBenJij.nu

Naar en Op Lord Howe Island

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Oktober 2014 | Australië, Lord Howe Island

Na een paar dagen in Sydney te zijn verbleven hadden we vandaag toch echt onze vlucht naar het ‘paradijs’.

Het begon goed want de shuttlebus naar het vliegveld was 15 minuten later dus toen we op het vliegveld kwamen hadden we nog maar 40 minuten om bagage af te leveren en in te checken, we dachten slim te zijn door de machines te gebruiken maar lord howe als eindbestemming stond er niet bij, 10 minuten later dan eindelijk bij de balie en echt op het nippertje nog onze spullen kunnen droppen.

Door de douane en we werden al weer omgeroepen dat we naar de gate moesten gaan. Haha soort stress situatie .. naar de gate en er werd ons verteld jullie hebben zoveel geluk haha in de bus die ons naar ons kleine vluchtuigje bracht en instappen maar. Het was een vliegtuig voor denk rond de 36 personen dus lekker smal en krapjes.. propellers aan de vleugels en gaan met die banaan. Er stond veel wind dus was een aardig ruige landing op het eiland, maar we zijn er !

Aangekomen ontmoeten we Dany die vroeg als we wilden werken we bij haar terecht konden, en daarna stond Brian daar om ons op te halen. Goed geregeld! Tas van de kar afgepakt en ons avontuur kan beginnen.

We kregen gelijk een rondleiding op het eiland en daarna even onze tas in ons flatje afgezet. We zitten naast elkaar dus dat is wel gezellig. Daarna naar de drankenwinkel om even wat in te slaan want vanavond zouden we even wat gaan drinken bij Vicky’s shop. Ons welkomsavondje was zeker geslaagd dus we kijken uit naar de rest van de maanden.

De volgende dag rond 9.00 uur bij de boatshed aan de lagoon en Peter en Brian legde ons de dagelijkse dingentjes uit. Smiddags had Peter een snorkel/turtle watch tour dus konden we even leren hoe het in ze werk gaat. Dennis mocht gelijk mee op tour om te kijken hoe dat is. Ik bleef in de boatshed en maakte de koffie en thee klaar voor als ze terug kwamen. Begonnen met lezen in me duikboek dus helemaal leuk.

Vanavond even bij Dany langs geweest en morgen kunnen we al beginnen met werken. De 1ne keer heb je een keuken/afwas shift en de andere keer kan je serveren in het restaurant, dus lekker afwisselend ook.

Daarna even naar de bowling club voor een snelle hap en een drankje en gelijk uitgenodigd voor een poker avondje.. Helaas moesten we nog onze spullen enzo uitpakken dus hebben we het even verschoven naar paar dagen later, maar helemaal leuk dat je gelijk uitgenodigd wordt enzo.

Zondag was het niet zo druk, geen tours geboekt want Pete’s boot moest opnieuw bestickerd worden. Gister was het water zo koud en Dennis leek wel onderkoeld toen die weer terug was dus was het mijn beurt om een wetsuit aan te trekken en de boys te helpen met de boot uit het water te halen en een helpende hand te geven met de nieuwe sticker. Dennis bleef bij de boatshed en ik was bij de pier.

Smiddags weer terug naar de boatshed en ja gewerkt of gechilled hoe je het noemen wil haha maar iedergeval een beetje informatie en tours proberen te verkopen. Savonds had ik de eerst werkshift bij PineTrees. Avondje afwassen, eerst een staffmeal gegeten en daarna aan de slag, gelukkig was de vaatwasser kapot dus mocht ik alles met de hand doen. Haha half 10 waren we klaar dus weer lekker terug naar het flatje.

De volgende dag was Dennis vrij en startte er een tour om 9 uur. Wij openen vanaf 9 maar mensen worden verwacht om 15 minuten eerder te komen. Dus om half 9 op me fietsie naar de boatshed en helemaal verbaasd stond Peter daar dat ik er al was. Maar na de uitleg was die alleen maar blij ermee gelukkig :) Ook Brian stond versteld dat ik er al was toen die later aan kwam rijden, maar gelukkig alleen maar postitief ! Dennis kwam smiddags nog eventjes gezellig langs en vertelde over ze wandelroute dat het super gaaf was dus morgen mag ik gaan ontdekken. Hij ging nog even proberen voor een rondje in de kayak maar nog geen 2 minuten later startte het met regenen. Zo snel als die weg was zo snel was die ook weer terug. Eigenlijk toch wel aardig tijdje geregend, dus ja was het heel erg rustig.

Maar ja morgen lekker dagje vrij. Sochtends had Peter nog een Turtle watch tour gecombineerd met snorkeltour en er waren maar 4 mensen op, dus ik werd wakker en dacht waarom ga ik niet dat doen in de ochtend. Zwemkleren aan en hup naar de boatshed. Ik mocht mee dus snel een wetsuit aan en gaan. Eerst gingen we richting North Bay om wat schildpadden te spotten en eerst zagen we een hawksbill turtle en een stingray en daarna toen we naar onze 1e snorkel plaats vaarde zagen we ook nog een green turtle. Super leuk dat zo op je vrije dag, daarna het water in met je snorkelset en je flippers en zagen veel kleuren koraal en vissen. We gingen nog naar 2 andere plaatsen en daarna terug naar het strand.

Peter ging vanmiddag voor een paar dagen weg dus komende dagen is het niet zo druk. Smiddags ging ik nog even wandelen richting Malabar en Kim’s lookout en daarna was het alweer bijna tijd om eten te koken. Savonds even wat foto’s gekeken en gerommeld en de volgende ochtend weer richting de boatshed. Dennis is lekker vrij vandaag en Brian is bezig met ze boot. Deze week heeft die ze 1e duik gepland maar ja alles is afhankelijk van het weer dus we wachten het rustig af.

Ik zit nu lekker in de boatshed aan me verhaaltje te werken met een schitterend uitzicht op de lagoon, heerlijk toch zo. Daarna kreeg ik ook nog een extra dagje vrij en het was niet zulk lekker weer, Brian had een gevorderde duik in de lagoon dus ik ging maar eventjes mee op de boot om te kijken hoe het in ze werk ging. Daarna zelf nog even wezen snorkelen en smiddags een wandeling gemaakt naar Little Island. Even rondje eiland gedaan en wat foto’s geschoten.

De volgende dag werkten we samen de hele dag en savonds nam Dennis me shift over bij Pinetrees. Dus ik was lekker vrij, dingentjes geregeld, mailtjes gestuurd, foto’s bekeken en zulke dingen.

De volgende dag hoefde ik maar tot 14.00 uur te werken dus smiddags even rondje gefietst en wezen hardlopen, en ja dan heb ik weer het geluk dat er precies een bui aankwam toen ik halverwege was. Snel naar huis na een gratis douche om op te warmen onder de echte douche. Savonds werkte ik bij Pinetrees en daarna naar de Bowling club geweest want ze hadden een pokeravond dus daar even wezen kijken. Zelf weet ik niets van poker dus heb lekker gechillt daar. Dennis werd 2e dus had die goed gedaan.

Zondag samen naar de boatshed en we moesten even de poster van de voordeur afschrapen want ze hebben een nieuwe binnengekregen, even likje verf erover en ready voor het nieuwe seizoen. Vanavond maar is even kijken of we kunnen gaan bbqe want we hoeven allebei niet te werken.

Maandag ging de boot in het water van Brian voor het duiken en Peter had een paar tours dus lekker bezig, Artie ging mee met Brian voor het duiken en legde me uit hoe ik spullen klaar moet zetten enzo, smiddags leerde Brian me hoe ik de duikflessen moet vullen dus super interessant allemaal en heel leuk ! Savonds weer wat spannends want ik had een andere shift bij Pinetrees ik mocht vanavond serveerster zijn, eten serveren, tafels leegruimen e.d. maar het was hartstikke leuk en voor de eerste keer viel het niet tegen bij me.

Vandaag duikspullen klaargezet en daarna even gecheckt met de mannen of het goed gegaan was, smiddags nog wat flessen gevuld en Peter geholpen met de stickers op de boot, nog wat geverfd en spullen schoongemaakt.

Morgen weer een nieuwe dag. Als het lekker weer is merken we het wel, wat drukker, meer tours mensen komen kayaks e.d. huren. Paar keer op de boot meegeweest met Brian als die ging duiken want er moet altijd iemand op de boot blijven voor de veiligheid.

Toen ik smiddags vrij was nog wat gewandeld bij Stevens Reserve en naar Neds beach geweest, het was eb en er waren super veel vissen als je tot je enkels in het water stond.

Vanochtend eerst mee geweest op de boot want Brian had een introductie duik met 5 mensen dus hij ging zelf het water in en Artie die soms helpt met duiken die ging ook mee dus mocht ik op de boot blijven. Smiddags met Peter mee naar North Bay voor een wandeling naar de old gulch en even gesnorkeld bij ‘de favorite’ een schipvrak wat er al sinds 1965 ligt. Schildpadden gespot en savonds gewerkt met Dennis bij Pintetrees.

De andere dagen gewoon lekker bezig geweest bij de boatshed, en op me vrije dagen lekker gewandeld. De meeste wandeltracks gelukkig al gedaan dus nu kan ik me richten op het water :) Via Intermediate hill naar Boat Harbour waar een mooie plaats is om te vissen vanuit daar naar Goat Cave House geweest is het beklimmen van 1 van de 2 grote bergen waar je uitzicht hebt op de top over het hele eiland.

Jade was terug van haar bootcursus op het vaste land en toen Dennis zich weer wat fitter voelde gingen we naar Neds Beach voor onze duikskills. Na 2 uur in het water geweest te zijn zaten alle skills erop en konden we terug naar de boatshed.

Daarna een poging gewaagt om me examen voor Open Water te maken, en viel nog niet tegen, in 1 keer geslaagd ervoor :) Me 1e echte duik is genomen bij Comets Hole, een mooie plek met veel vissen. Ook zag ik me eerst haai in de verte maar hij is gezien :)

Normaal zou ik op woensdag tot 14.00 uur moeten werken maar het was wat drukker en Peter had een extra handje nodig bij de North Bay tour dus ik ging mee. Het was een speciale groep die met een extra gids ging en een bbq lunch erbij had. Degene die niet wou snorkelen ging met Ian naar mt. Eliza en de rest ging met Peter en mij mee op de boot om te snorkelen, even de glazenbodem van de boot schoongemaakt aan de onderkant en nog even wat gesnorkeld. Daarna terug naar het strand om de lunch klaar te maken. Ian nam de groep mee voor een wandeling en Peter bakte de worstjes op de bbq, ik mocht de salades klaarmaken dus de taken waren mooi verdeeld. Als toetje kregen de toeristen pannenkoeken dus mocht ik ook nog even achter de bbq plaat staan. Daarna deden hun de andere wandeling en ruimde Peter en ik alles weer op.

Op de terugweg nog wat schildpadden gespot en op die middag was ik echt het gelukkigste persoon op aarde voor me gevoel. Een volle boot, mensen zochten door het glas naar schildpadden en ik staarde wat over het water in de hoop 1 schildpad omhoog te zien komen, Peter keek op en zag inderdaad ook iets in het water, en ja hoor daar was die. De schildpad kwam omhoog om adem te halen, vlak naast de boot dus ik was ready met me camera. En de big smile kon niet meer van me gezicht af natuurlijk.

Toen ik weer een dag vrij had nog even de andere wandeling gedaan over Transit Hill naar Middle beach, Valley of the shadows en het Clear Place. Ze geven voor komende week 2 winderige dagen aan dus verwachten we het niet zo druk.

Peter had wat kleine klusjes aan ze boot dus tijdens de 1e winderige dag naar de bootpier om de boot uit het water te halen. Wetsuit aan en gaan. De wind was vrij hard dus we hadden al onze kracht nodig om de boot op de trailer te krijgen maar door het goede teamwork viel het allemaal nog mee gelukkig. Smiddags vrij rustig geweest dus eventjes in de boekjes gelezen over de vogels en vissen hier op het eiland.

Vanochtend was het heel erg slecht weer, veel wind, regen en soms onweer, gelukkig kwam Peter om kwart voor 9 langs om te zeggen dat we eventjes konden wachten tot het droog werd. Om half 10 werd het iets minder dus naar de boatshed, daar aangekomen keken we richting de bergen en er was zoveel regen gevallen dat we allemaal watervallen zagen stromen. Super gaaf om te zien.

Lekker vrij vandaag, fotoprogramma gedownload, dus we kunnen beginnen .. pff hoe bedoel je veel foto’s haha verder lekker rondgetourd over het eiland, foto’s geschoten en lekker gechilld.

Het weer wordt beter, dus wordt er ook meer gedoken, me 2e duik werd genomen bij Malabar West en gevolgd door No Name Rock Northside en Rupert’s Reef, en ja dat betekend dat het de 4e was, en als je dan ook nog even 200 meter wou zwemmen kon je je officieel een Open Water Diver noemen. Dus het 1e certificaat is binnen !!! Yes !! Dennis en ik kunnen nu lekker samen het water in springen als duikbuddy's.

Verder de afgelopen tijd nog wat skype contact gehad in nederland met de fam, dus super leuk om weer f wat te horen.

Me vervolg tours zijn officieel geboekt dus als ik van lord howe kom nog de laatste dingentjes van me lijstje doen en dan tevreden een keertje terug naar huis.

Nog een poosje te gaan en het wordt alleen maar beter :) Tot snel !

  • 20 Oktober 2014 - 20:15

    Elly Anne:

    Ooooh Peet wat zal jij het naar je zin hebben daar.....verlang je wel terug naar dit kikkerland met zijn eerste herfst storm in de maak? Ik wens je veel veilige duiken toe met veel moois om naar te kijken en laat die haaien maar een beetje op afstand ;-)

    Groetjes Elly Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 25374

Voorgaande reizen:

12 Maart 2015 - 21 December 2015

Australië & Nieuw Zeeland

28 Februari 2014 - 29 December 2014

Australie 28-02-14 tm 30-12-14

Landen bezocht: